מגזין אחר

שיעור שחיה ליזם המתחיל

רעיונות נהדרים, יכולות גבוהות וחוצפה בריאה, ועדיין, אחוז גבוה מהמיזמים בעולם האונליין לא ממש מתרומם. מה נתקע בדרך? לירון אלדר, סמנכ"לית 'קיוון אחר', המלווה יזמים מהרעיון הבסיסי והרבה אחרי, מרכזת נקודות חשובות שיזמים מתחילים נוטים לפספס על הדרך, וממליצה על מספר צעדים לפני הקפיצה למים.

ראשית, בחן את עצמך: יש לך רעיון שאתה מוכן לסכן בשבילו הכל? אתה מרגיש שיש לך ביד את 'הדבר הבא' וקיבלת החלטה אמיתית לצאת לדרך? מזל טוב! אתה יזם, שים עליך בגד ים…

בקלות ניתן להישאב למקום שיסביר, יפרט וינמק את הסיבות שבגללן יוזמות לא מצליחות להתרומם. אבל, למה? אגב, בבקשה, קבלו בחינם את עצה מספר אחת:אם אתה יזם, כדאי שתקשיב לעצות שיקדמו אותך למימוש ולא כאלה שיחזקו את החששות הקיימים ממילא.

18286506_m2

רגע הכניסה למים

הכניסה למים אצל היזמים, מקבלת ביטוי בשנייה שמחלחלת ההבנה כי הרעיון שלך התקבל יפה אצל 'הקהל' שלך. לרוב, ניצוץ הרעיון יפציע תוך כדי שינה או בשיחת סלון עם חברים, על בירה ופיצוחים, אבל, התובנה שכנראה 'עלית פה על משהו' תכה בך לרוב, כשתקבל פידבקים מהסביבה.

קפצת למים? עכשיו תלמד לשחות.

יזם אחראי צריך לברר עם עצמו האם הוא עשוי מהחומרים הנכונים: יכולת עבודה בצוות, אורך נשימה לתהליכים מתמשכים, אופטימיות, יכולת להתמודד עם משברים, ביקורת וגמישות לשינויים. משום, שאם התשובה היא 'לא' (ולא נורא, אתה בטח נורא מוכשר בקפיצה לגובה…) כדאי לאתר שותף לדרך שמסוגל להוביל את זה איתך/עבורך.

תתכנן את השחייה שלך

סיבה והיתכנות הם שני הפרמטרים שחשוב לתת עליהם את הדעת, הרבה לפני השאלות של 'איפה הכסף', בשלב זה, כדאי שתוכל להסביר את הסיבה שעומדת מאחורי הרעיון שלך שממנה יהיה ניתן לחלץ, באופן בהיר ופשוט, את הכדאיות וההיתכנות שבדבר עבור הקהל שאליו אתה פונה. אגב, איך אמר איינשטיין, "אם אתה לא יכול להסביר את זה לילד בן 6, סימן שאתה לא מבין את זה בעצמך". ואם לא, זו יופי של הזדמנות לגבש את הרעיון שלך, נצל אותה.

שחייה צורנית

בוחן מציאות בריא, הוא בבחינת בלון חמצן לצוללן המצוי. זהו ערך עליון. התכונה הזו מקבלת משנה תוקף, בשלב הביצוע, עת המעבר משלב החלימה ליקיצה. לרוב, ליזם עם רעיון, יש אידיאה מגובשת לגביי התוצר הסופי; איך הוא ייקרא, איך הוא ימותג, מה התחושה שיעשה למשתמשים וכדומה. כאשר בפועל, אין שחור או לבן , אלא יש הרבה מאוד גוונים, שכדאי לתת עליהם את הדעת. המחלה הכי גרועה שיכולה להתרחש בשלב הזה, מקורה בחיידק 'הבינוניות' או בשמו העממי 'הביניים' או 'הבינתיים'.

תסמונת זו נובעת לרוב משיקולים שהם 'על פניו' רציונליים: 'אין זמן', 'זה זמני, רק עד שייכנס משקיע', אין משאבים', Time to market' וכיוב'. אבל, אז, כשמגיעים לשותף פוטנציאלי, שלא השתכנע, מבינים כמה ש'הזול זה היקר' והחמצנו הזדמנות חשובה.

משמר החופים

יוזמה תקום ותיפול ממליון סיבות, אבל סיבה אחת לפחות תמיד תעלה סיכויי הצלחה ותפחית את הסיכונים להיעדרה, והיא זו הנוגעת לבחירת אנשי המקצוע שנוטלים חלק בהקמת המיזם. לא משנה באיזה שלב החלטת לעבוד עם אנשי מקצוע חיצוניים, הדבר הכי חשוב עבור המיזם שלך, הוא הניסיון. תמיד תעדיף לקבל עליך תובנות של מי ש'כבר עשה את זה' ולמד על בשרו וכיסו את מה שהוא עשוי לחסוך לך; כמו שלא תרצה לבנות את בית חלומותייך עם קבלן שעשה קריירה מבניית חדר, כך לא כדאי שתקים את מיזם חלומותייך עם קרובת משפחה שסיימה קורס גרפיקה או עם תוכניתן חובב שבונה אתרים מהמרפסת.

11753780_m1

היציאה לים הפתוח

אז, יש לך רעיון שמביא בשורה לעולם, הרכבת צוות מנצח והקמת את המיזם עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה; בשעה טובה, אתה יכול לצאת מהבריכה למים העמוקים. שיווק הוא שלב מפתח בהפצת הרעיון שלך הרחק ממעגל החברים והמשפחה. אפשרויות השיווק הן אינסופיות ותלויות בעיקרן ביצירתיות צוות החשיבה ובמשאבים העומדים לרשותכם.

על אף שהעיקרון שעובד בפגישות ראשונות – שאין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני – לא חל בדיוק באותו אופן על הפגישה הראשונה של הקהל שלך עם המוצר, כדאי גם כאן, להיעזר באנשי מקצוע שמכירים את השוק ואת אפשרויות החדירה ויוכלו לחסוך לכם את הזמן, האנרגיה והכספים שביצירת הזדמנות שנייה לרושם הראשוני.

מוכנים לאולימפיאדה?

לא משנה באיזה שלב של הרעיון מצא אותך הפוסט הזה, תמיד זה זמן טוב לשאול שאלות ולהטיל ספק. החכמה, כמו בכל דבר, היא לשמוע מכל מי שרוצה להשמיע, אך לעשות מה שנראה לך נכון. יזמים שקופצים למים או יזמים שבוחנים את הבריכה בה יקפצו, תמיד מעניינים אותנו, ולכן, נשמח לשמוע מכם ולבחון כיצד נוכל לסייע בידכם כל הדרך לאולימפיאדה.

ועכשיו, זקוקים להכוונה?

רוצים להתחיל אבל לא יודעים איך? יש לכם רעיון למיזם שמנקר בכם ואתם צריכים חברה שתוכל לסייע לכם להקים אותו? צרו איתנו קשר, בואו לפגישת היכרות ונבחן את האפשרויות יחד.

______________________

לירון אלדר היא סמנכ"לית 'קיוון אחר' האחראית על ליווי יזמים משלב הרעיון, דרך תלאות ההקמה ועד הפעילות השוטפת. ליצירת קשר עם לירון, לחצו כאן

 

תגובות

תגובות

Share

הוסף תגובה