מה זה קיוון אחר - אסארטגיה דיגיטלית, תקשורתית ומינוף מנהלים

לבנות מותג מכל דבר?
אסטרטגיה דיגיטלית ותקשורתית?
מינוף מקצוענים?


מה זה בעצם קיוון אחר...?

קיוון אחר (מקור השם: מקוון, Online. פעם חשבתי שכולם מבינים מייד. היום אני מעדיף לחסוך את ההסבר) הוא "מקום" יוצא דופן, שאפשר לפנות אליו כשמחפשים תשובה אמיתית, אחת ולתמיד, וגם כזו שתספר לכם שיש עוד דיעות מלבדה - לשאלות שעוסקות בשיווק אישי ועסקי מתקדם, דיגיטל, מיתוג, ואסטרטגיה שמייצרת יתרון תחרותי. תשובות שבינן לבין ניסיון למכור לכם משהו - אין כלום. נאדה. המטרה - לספק משהו "לא כמו כולם", משהו שאחרים לא מספקים, שאינו מוצר מדף, ושיכול לספק לכם שובר-שיויון בתהליכים האסטרטגיים שלכם ובניסיון למצוא פיצוח שאיתו תוכלו לעשות מהלכים שדווקא מזיזים את המחט, ולא נראים בדיוק כמו אינספור מהלכים שכל האחרים עושים. רק ככה תצליחו אולי להביא ל'הכנעה' (כמו שמטיף מאמן ג'יו ג'יטסו אחד, יוצא דופן), או לתוצאות אמיתיות, ולא פייק תוצאות כמו לידים במשקל שכולנו אוהבים לספר לעצמנו שהם KPI מספק.

ניווט מהיר:

1. אין הבטחות שווא

2. להסביר שיווק מודרני ואסטרטגיה בלי קשקושים

3. פיצוח ובידול עסקי או אישי

4. תכניות עסקיות ושיווקיות - תכנון ויישום

בניית נוכחות תקשורתית כיתרון תחרותי


 

אין סיפורי עליבאבא (גם לא עלי אקספרס)

אני איש שיווק ומסחר שגילגל הרבה מאד מיליונים עבור הרבה מאד גופים, אבל הצלחתי לשמור על תכונה שבמחוזות מסויימים יכנו "פראייר", כשלי זה עושה טוב: אני לא מוכן להשמיע תובנות סרק, או חרטוטים אחרים - כדי לייצר מכירה. בטח לא כסמכות מקצועית "רצינית". זה תמיד נראה לי נמוך ולא מאתגר. אני יודע מצוין "לערבב" את הראש ולשחק משחק מוחות עם צרכנים או כל קהל אחר, אבל אני טוען שאיש שיווק טוב, שיודע לעשות את המלאכה - לא צריך לנצל את זה לרעה. לא מתפתחים מזה, ואני תמיד אומר שאם המטרה שלך היא רק לעשות כסף כדי לראות שורות צבועות ירוק בפלט הפיננסי - ואין לך הנאה ומשהו שמספק לך משמעות במה שאתה עושה - אתה מבזבז את החיים. פשוט כי כסף למכוניות יוקרה וג'קוזי עם ידיות מזהב בדובאי, או מסיבות התחככות - זה נחמד, אבל לא הכל. באנו לייצר משהו, לא רק לצרוך. 
 

אז לסיכום הנקודה הראשונה: קיוון אחר הוא מקום עם הרבה מאד ניסיון וידע, שילוב של התמחות בהמון תחומים במקום אחד (תוצר של סקרנות, רעב ורצון לרוץ קדימה בלי להתעכב על חיפוש עזרה), ויותר מזה - יצירתיות ומחשבה מקורית בסריה רחבה של תחומים, עסקיים, אישיים, אמנותיים (ובסוף, כאמור את הכל צריך לשווק) - שניתן להיעזר בו כדי לקבל תמונה אמיתית של מה נדרש כדי להתקדם עם תכנית, לבנות אותה או לייצר לה משבצת בעלת משקל בשוק. אבל נדמה שלא פחות חשוב לציין, זה שמה שתקבלו כאן הן תשובות, הצעות, תובנות - אמיתיות, גם אם הן לא מעודדות וגם אם הן לא מייצרות לי פרנסה עתידית. אני סולד מניסיונות "לדחוף" ללקוח צורך בליווי או בפרויקט ארוך טווח כדי לייצר ממנו הכנסה. ולצד זה, אני נגד להשמיע רק מה שהלקוח רוצה לשמוע כדי שייצא מעודד, ואז יבזבז הון על משהו חסר סיכוי. 

אבל אני כן מנסה להציג כמה שיותר זויות, כדי להבהיר ש(לרוב) אין אמת אחת, ובסוף כל בחירה, גם אם נדמה שהיא נגד הסיכויים - יכולה להפתיע את כולם.

הנה עוד קלישאה, אבל כשנכיר תדעו שהיא אמיתית: אני לא לוקח כל פרויקט, ולא נכנס למשהו שאני חושב שאין לי מה לתרום לו. באלו שאני לוקח - אני מבקש תמורה הולמת. לא סכומי עתק כדי שאוכל לומר שאני יקר, אבל כן סכומים שמשקפים את הייחוד, המקוריות, הכנות והרצינות שבה אתייחס למה שהבאתם.

עד כאן קצת תיאום ציפיות עסקי.

 

מי עומד מאחורי כל ההבטחות, ואיפה זה יותר טוב מאחרים?

הנה כמה מלים רשמיות והזדמנות לדבר על עצמי לרגע בגוף שלישי:

התפיסה של קיוון אחר מבוססת קודם כל על האנשים והשיטה, ובראשה ירון אחר, ששימש כסמנכ"ל Ynet, כמשנה למנכ"ל מעריב ו- Jerusalem Post, כסמנכ"ל תפוז וכ-CDO בקבוצת HOT. והיה שותף למיזמים מרכזיים בתעשיית הדיגיטל, המדיה, המסחר והשיווק.

אחת הדרכים שגיליתי, שמאפשרת לצלול למידע ולחידושים, היתה להעביר קורסים על מגוון נושאים בשיווק דיגיטלי, לספוג שאלות מכיוונים לא צפויים, לסקור את מה שקורה ולנהל דיונים דו-כיווניים שפותחים את הראש יותר ממה שכתיבה בכיוון אחד עושה. כך התאהבתי באקדמיה, באפשרות לראות ב-LIVE איך מתהווים אנשי מקצוע שעושים כרגע צעדים ראשונים. ביניהם כאלה שנולדו עם אצבע שנגעה בהם, וכאלה שיש בהם סקרנות עיקשת ואז הם מתעוררים מאוחר, אבל מתעוררים חזק.

 

וככה, מזה שנים שאני מתמיד להעביר לפחות קורס אחד בסמסטר; מלמד בכמה מוסדות אקדמיים: אוניברסיטת רייכמן - המרכז הבינתחומי, הקריה האקדמית אונו, מכללת ספיר, ומלבד קורסים אקדמיים פיתחתי והעברתי קורסים וסדנאות לבידול עסקי (מייד אסביר) עם המכללה למנהל, בנק הפועלים והמרכז לצמיחה פיננסית; קורסים יזמיים במסגרת מרכז היזמות של אוניברסיטת תל-אביב, HUB tlv, ובעוד אינספור מקומות, ממיקרוסופט ועד מפלגות פוליטיות שביקשו להכשיר מועמדים למנהיגות, בכלים וביכולות שהעידן החדש הפך להכרחיים. בין היתר פיתחתי והעברתי סדנה ייחודית בשם "האדם כמיזם", שמכשירה אנשים לשווק את עצמם עם הצעות הערך הייחודיות שלהם, ולמעשה היתה הבסיס לשיטה שלמה שאיתה אני מלמד אנשי מקצוע בתחילת הדרך או במהלכה - לשווק ולבחור אסטרטגיית צמיחה אישית כמו שמנהלים פעילות שיווקית. באקדמיה רכשתי מקום "מרים", ונבחרתי מספר פעמים כמרצה מצטיין, מה שדחף אותי לנסות ולשבור את הפרדיגמה המוכרת של מרצה ולהתקרב עוד יותר לקהל, כי כשמשהו עובד טוב, תמנף.

 

הרצאות וסדנאות ייחודיות שהן חווייה לא חוזרת, באינטראקציה אישית עם הקהל.
 

לשמחתי, פיתחתי ושכללתי יכולות מגוונות, החל מייצור תקשורת ומסרים שהם הכל חוץ מ"סתם" בכל ערוץ מודרני אפשרי, ולנסח ולעצב אותם בצורה שתצליח לתפוס קשב גם בין אינסוף מסרים שנמצאים מולנו בכל רגע. על זה הוספתי את הניסיון והידע הדיגיטלי, השיווקי, העסקי והאומנותי, ואת הכלים הרבים שהתעקשתי במהלך השנים ללמוד ולהבין לעומק, כמו תקשורת ויזואלית, הבנה מסחרית ויכולת לוגית לנתח, לבנות ולהעביר מסרים ויוזמות אחרות. פיתחתי את זה לרמת מיומנות שהפכה אותי למכונת מלחמה של איש אחד, אבל זה לקח זמן, והיה כרוך בהרבה התגלגלות בבוץ, בזירות השונות. ושיהיה ברור: יש המון דברים שאני לא מספיק טוב בהם. אני מצהיר רק על יכולות שהמציאות, התגובות מהשטח והתוצאות מראים שהן יוצאות דופן.

אני מדריך, מכוון ומלווה מחזורים של אנשי מקצוע שמתכננים לכבוש את השוק.

עכשיו, מה עושים כאן בתכל'ס?

אחת היכולות שגיליתי לפני כמה שנים, אולי המאתגרת והמהנה ביותר מבחינתי - היא היכולת לקחת כל רעיון עסקי, מוצר, יוזמה או אישיות מקצועית (גם אמנותית, אגב) ולפצח אותו. להעמיד לו DNA ייחודי, בידול, משבצת משלו/משלה - שאיתה היא או הוא (או הביזנס) יוצאים לשוק, בין אם בפעם הראשונה ובין אם כמיצוב או בידול מחודש. תוכלו לקרוא מאמרים על שיווק דיגיטלי במגזין כאן באתר, אבל בלי להיכנס לזה כרגע - אגיד רק שאין שום שיטה שיווקית שתייצר יתרון תחרותי אמיתי (מעבר להייפ זמני) ללא הצעת ערך ייחודית, מאפיינים שישפיעו על הבחירה של הקהל להקליק או ליצור קשר או להגיע לחנות. פיצוח הוא הדרך למצוא, להגדיר ולשווק את הייחוד הזה - גם כשיש לנו מוצר או מותג שקיימים המון זמן בשוק, ובטח אם זה משהו חדש שמבקש לחדור. וזה לא פשוט כמו שזה נשמע, כי לצערי (או לשמחתי כי זה מזמן לי אתגרי מחשבה) - מרבית הצעות הערך שתראו ביומיום אינן ייחודיות באמת.
 

אני מפצח כל רעיון או יוזמה עסקית, ומייצר מזה בסיס למסע שיווקי אמיתי.
 

הדבר השני שאני מספק הוא לתכנן, לשרטט, לכוון וללוות כל תכנית שיווקית, פעילות עסקית, מיזם, מוצר או מותג. פיצוח הוא רק הבסיס. עכשיו צריך "למכור אותו לעולם". גם כאן, אין הבטחות שווא. אפשר לתכנן ולרענן את המסע בכל רגע, ולהעלות רעיונות מצוינים (לא רק רעיונות עיצוביים. רעיונות שעושים שכל ויעשו משהו למי שרצינו להניע), אבל הדבר הכי חשוב הוא כמות תשומת הלב שתושקע בזה, כי ברגע שהאנרגיה דועכת ומתחילים לחפף, אנחנו נראים כמו כל מי נמצא על המדף.

אני מתכנן ומלווה (ומרענן ומחדש תוך כדי תנועה) תכניות לעסקים, מוצרים ומותגים,

מפורטות לקונספט, מסרים, ערוצים וכלים.

דבר נוסף (לדעתי הרוב נגזר מאותו מקום), הוא היכולת לבנות שיח תקשורתי סביבכם. זה קשור לבניית אסטרטגיית המסר ואסטרטגיית התוכן שלכם (לא רק, חלילה - להחליט מה יהיה כתוב על הבאנר), התמודדות עם דעת קהל, עם תגובות, עם תלונות, עם משברים ועם קהל שמעדיף מתחרים.

 גם זה נבנה עם הרבה שכל ישר, בלי סיסמאות ובלי לעבוד כמו רובוט. הקהל לא טיפש, למה שאנחנו נהיה?

צברתי לא מעט ניסיון בהובלת סטורי טלינג ובניית מותג בדרכים חכמות, אבל לא פחות - צברתי ניסיון בחברות גדולות שתגובות הציבור (גם נזעמות) היו חלק מהיומיום עבורן. יש דרכים להתמודד עם זה, ואפילו לנצח. צריך רק לצאת מהתבנית. אגב, זה לא תמיד לגמרי שונה מהדרך לייצר עמדות חיוביות כלפי מוצר חדש שלנו.

אני מתכנן ומקדם נוכחות תקשורתית לעסקים מול דעת קהל, משברים או נסיגה.

אי אפשר להגדיר במשפט מה התרומה האמיתית, פשוט כי ממילא כל הגדרות התפקידים והמקצועות המודרניים התבלבלו. לשמחתי הייתי ברגע שזה התחיל לקרות, והספקתי ללמוד ולבנות הרבה מאד כלים ומנגנונים, עד שכאמור הפכתי למכונת מלחמה מגוונת. וכאמור, בלי הבטחות שווא וחרטוטים. 

ואכן, זה אולי לא מתאים לכל אחד. אבל אם חיפשתם מישהו שיענה לכם בכנות ויירה עליכם את הכיוון הבא שאיתו תוכלו ללכת בלי לזגזג - בואו לפגישת ייעוץ. לא תצאו ממנה כמו שבאתם.