מגזין אחר

התוכן במגזין מוגש ע"י קיוון אחר. כפי שתקראו הוא לא משדל ולא מבטיח כוח שיווקי על-טבעי. אם יופיע קישור מסחרי - זה יהיה פשוט וגלוי (לא דוחפים כאן).

נושאים (בעול):

אין שירותים כאלה 
במקום אחר:

shape1_edited_edited_edited.png

ליווי מנהלים, טאלנטים, אנשי שיווק ועסקים

ייעוץ למנהלים, מנכ"לים וסמנכ"לים - קיוון אחר
פיצוח עסקי ויזמי - קיוון אחר

פיצוח מיזמים, יוזמות עסקיות או קמפיינים

הרצאות וסדנאות
שמעיפות לכולם את הראש

הרצאות וסדנאות חווייתיות בשיווק ואסטרטגיה ומכירות - קיוון אחר

בידול ותקשורת בעידן דיגיטלי, שפת לקוח ומשברים

בידול, מיצוב ואסטרטגיה מעולם אחר
  • ירון אחר

איך לתכנן אפליקציה או סטארטאפ. אם יש רעיון למיזם - מה עושים איתו?

יש לכם רעיון מעולה שאתם רוצים להפוך לאפליקציה או מיזם עסקי אחר (ואם אפשר, על הדרך, להתעשר קצת)? כשיש טונות של אפליקציות, מיזמים ועוד יותר רעיונות – מה אתם יכולים לעשות כדי לבלוט, לגרום למשתמשים לבחור במוצר שלכם, ויותר מהכל – להוביל אותו להצלחה? אם לא שמעתם עדיין על אסטרטגיית מוצר – הנה כמה דברים שכדאי מאד שתיקחו בחשבון.

איך לתכנן אפליקציה או סטארטאפ
תכנון סטארטאפ - חשבנו שזה רעיון ובום.

אז שאלתם את עצמכם איך מתכננים סטארטאפ, כי יש לכם רעיון שמנקר בכם (ואולי יותר מדי זמן, לדעתכם), ואתם בטוחים שהוא יכול לשנות את העולם, או לפחות את התחום בו תפעל האפליקציה (או האתר, או כל סוג של מוצר שהרעיון יוגש באמצעותו).

עכשיו, מן הסתם, יש לכם כמה שאלות, וביניהן:

מאיפה מתחילים? איך כותבים נכון את התכנית לאפליקציה כך שהמתכנתים יידעו להוציא אותה לפועל בצורה הטובה ביותר? איך מעצבים אותה בצורה הנכונה? איך עושים כסף מהאפליקציה? אבל בעיקר: איך הופכים אותה לאפליקציה מבוקשת, ומובילים אותה להצלחה?

איך יודעים אם הרעיון שלי מספיק טוב?

תתפלאו, אבל מרבית השאלות שלעיל יכולות לקבל תשובה בשלב התכנון הראשוני, עוד לפני ששרטטנו אפילו מסך אחד מהאפליקציה. הגישה שלנו אומרת שלפני שמתחילים לערוך "רשימת מלאי" של מסכים שיופיעו באפליקציה, או של הפונקציות שהיא תמלא, ואיפה המשתמשים צריכים ללחוץ – חובה לעבור תהליך תפיסתי שהשאלה המרכזית בו היא: "מה האפליקציה שלי מציעה לעולם שאחרים לא מציעים (ולא יוכלו להציע בקלות), ואיך אני בונה אותה כך שה"מה" הזה יהיה ברור מהרגע בו הם נתקלו באפליקציה שלי?" כדאי לבחון את השאלה הזו הרבה לפני שתשלחו יד לכיס ותתמקחו על העלויות מול חברה שמפתחת אפליקציות – ולהבין אם יש טעם ממשי לצאת למסע הזה של הקמת מיזם (לא רק מבחינת תקציב), ואיך.

(אגב, את FEASIT, האתר שבודק עבורכם האם רעיון לסטארטאפ הוא כדאי, כבר ניסיתם?)

משהו שחשוב שתדעו: יש לא מעט רעיונות מעולים, שנראה שבתנאים הנכונים יכלו 'לעשות מהפיכה', אבל הדרך משלב הרעיון ועד יישומו בפועל, ואחר-כך שיווקו וניהולו לאורך זמן עד ההצלחה האמיתית – היא דרך ארוכה ורצופת אתגרים מסוגים שונים. מכאן, שעליכם להפחית מהמשקל שאתם מייחסים לרעיון, ולהתחיל לעבוד על הדרכים הכי נכונות להוציא אותו לפועל. התפיסה הזו מתחילה בתכנון נכון של המוצר, וזה, ככל הנראה, הרבה יותר 'עמוק' ממה שחשבתם שזה.

אסטרטגיית מוצר דיגיטלית.

כשיוצאים לתכנן מיזם מתחילים בדרך-כלל מרעיון, שע"פ רוב הגיע מצורך אישי או מצורך שהועלה בפנינו (לדוגמא: גילינו שחסר לנו מי שיארח לנו חברה בטיול עם הכלב, וחשבנו שאפליקציית רשת חברתית לבעלי חיים תהיה פופולרית). בשלב הזה, לעתים אנחנו הופכים להיות שבויים בקסם של הרעיון שלנו, ומתחילים לנפח סביבו הילה, שמצידה מתחילה ללטף לנו את האגו וללחוש לנו: "אנחנו יכולים להדהים את העולם". יכול להיות שזה נכון, אבל המציאות מראה שמרבית הסטארטאפים לא מנצחים כפי שקיוו, ובכל מקרה הדרך לשם עלולה להיות ארוכה ומפותלת, ואתם הרי לא רוצים לתעות במסלול, כשזוהי אולי ההזדמנות היחידה שלכם לתת "מכה".


אז מה עושים?

מכניסים את הרעיון ל"בלנדר" ומתחילים לעבד אותו, ולבנות את התכנית שלכם לכיבוש העולם כשהיא מתמקדת בגיבוש מוצר (אפליקציה, אתר, תוכנה, וכו') הכי טוב שניתן לחשוב עליו, מכל היבט אפשרי. אנחנו קוראים לזה אסטרטגיית מוצר (ותיכף תדעו איך ניגשים אליה) אבל אל תטעו: היא מקיפה כמעט כל מה שילווה אתכם בהובלת הפרויקט שלכם להצלחות, כולל שיווק דיגיטלי, מכירות, מיתוג ובידול, ועוד.

אגב, התהליך יכול גם להשאיר אתכם עם מסקנה אחרת: שאולי לא כדאי לצאת למסע הזה. אם, למרות שהיה לכם רעיון לאפליקציה שהייתם בטוחים שיעשה באזז רציני, ובכל זאת לא הצלחתם לגבש אסטרטגיית מוצר מניחה את הדעת – יכול להיות שזה אומר שאין לכם משהו בעל ערך ממשי (ותחרותי) בשוק בו תרצו לפעול, ואולי כדאי לעצור כאן ולחתור לרעיון הבא, או לנסות למצוא אנשי מקצוע יצירתיים ומנוסים שיוכלו לאתר עבורכם טוב יותר את הדרך למוצר מנצח, שיוכלו להתוות את הדרך הנכונה עבור הרעיון שלכם.


איך לתכנן אפליקציה או אתר – כללים:

לפחות בזמן הנראה לעין אפליקציה או אתר, ככל הנראה, יהיו על הכוונת של מרבית המבקשים להיות יזמים בתחום הדיגיטלי. בדוגמאות נתייחס למענה לשאלה איך לתכנן אפליקציה, אבל התהליך דומה גם בהקמה ותכנון של אתר.

אם תצאו לדרך עם רעיון משורבט על כמה עמודים, כמו שקורה במקרים לא מעטים – תגלו שתהליך שלא גובש נכון עלול להוביל למפח נפש לא קטן, ולאחד מהבאים:


א. סחבת ופגישות אינסופיות עם חברות שונות בלי שתרגישו ש"הבינו" את הרעיון שלכם.

ב. במהלך הפרויקט תבינו ש'מתבשל' מוצר שונה לגמרי מזה שפיללתם אליו.

ג. תשיקו את האפליקציה, אבל העולם לא יאמץ אותה כמו שחשבתם שיקרה.


הכללים שלהלן, אם ייושמו נכון (על ידכם או ע"י חברה המתמחה באסטרטגיית מוצר) יסייעו לכם לצאת לדרך עם משהו מגובש ו"ארוז" נכון.

הציצו בתרשים שלהלן, ולאחר מכאן ננסה להסביר אותו במלים.


אסטרטגיית מוצר - קיוון אחר
אסטרטגיית מוצר - למה לתכנן מה שאחרים עושים בצורה דומה?

1. מה המוצר שלנו מציע, במשפט אחד?

ראשית, פונים להגדרה. המוצר, כאמור, מבקש להציע פיתרון לצורך מסוים. ראשית, ניתן לפתרון הזה תג שם שיסביר מה הוא אמור, באופן כללי, לעשות. זה יכוון אותנו ויסייע כשניגש לשלב הבא.

לדוגמא: ניקח את האפליקציה Waze. אילו הייתם ניגשים לתכנן אותה, בשלב הזה יכולתם לומר שאתם מקימים, פשוט, אפליקציית ניווט.

2. גודל הביקוש: כמה קהל יש למיזם שלנו, ומה המשאבים להגיע אליו.

נבדוק אם יש מספיק "בשר" ברעיון שלנו, או שמא הצורך הוא של קבוצה מצומצמת שאולי אינה מספיקה כדי לייצר מספיק הכנסות. אגב, זה השלב בו בודקים אילו מוצרים דומים קיימים כבר בשוק אם בכלל, ומחליטים אם מה שקיים חסר משהו, ואם הוא משאיר לנו נתח מספיק גדול להילחם עליו או שלא. אם התשובה תניח את דעתנו, נבדוק מה נדרש מאיתנו כדי להקים, לנהל ולשווק את האפליקציה. כך נוכל להעריך כמה כסף אנחנו צריכים לגייס (מעצמנו או מאחרים), והאם זה ריאלי. רק לאחר שענינו לעצמנו שאנחנו יכולים לעמוד במשאבים הללו, נמשיך הלאה.

3. מה מבדל את המוצר שלנו?

ישנן 3 נקודות מהותיות בתהליך בניית אסטרטגיית מוצר, שבהן נוכל לקבוע יתרון משמעותי של המוצר שלנו על פני שחקנים אחרים, קיימים או עתידיים, בשוק שלנו. זו הנקודה הראשונה. כאן אנחנו מנסים להגדיר את הקונספט התפיסתי, את הדבר הזה שמייחד את התינוק שלנו מתינוקות אחרים. אפשר לומר שאנחנו נותנים לו זהות, D.N.A. זה דומה לתהליך מיתוג, רק שכאן אנו מתמקדים במוצר, והוא הבסיס לתהליך (יהיו מקרים בהם נבנה זהות למוצר של מותג קיים, ובמקרה כזה זהות המוצר תשתלב עם ערכי המותג, אך כרגע נניח שאנו מדברים על מותג שאינו קיים).

לדוגמא: בתהליך התכנון לאפליקציית Waze, הייתם אומרים בנקודה זו שהאפליקציה שלכם היא אפליקציית ניווט חברתית, ומכאן יכולים להשתמע יתרונות שונים. חשוב להסביר שבשלב הזה אתם כבר יודעים מה יהיו חלק מהתכונות שהופכות את האפליקציה שלכם לחברתית, כמו לדוגמא בסעיף הבא, אבל הגדרת הזהות עוזרת למקד את תכנון האפליקציה, בידולה והאפשרויות שלה לתפוס מקום "משל עצמה" בקרב שוק היעד.


4. ערך מוסף ייחודי

זו הנקודה השניה בה ניתן לקבוע יתרון תחרותי משמעותי. האם למוצר שלנו יהיו תכונות שיהיה קשה או בלתי אפשרי לחקות? אם כן, עכשיו הזמן להציב אותן בחזית. תכונות אלו ישתלבו עם ה- D.N.A של המוצר ויחזקו אותו.

לדוגמא: קחו את הממשק של האייפון. נכון שהתקני אנדרואיד עשו כברת דרך משמעותית בשנים האחרונות, ועדיין תמצאו לא מעט אנשים שיגידו שאין סיכוי שחוויית השימוש שאפל יצרה תשוכפל. אם תרצו להמשיך עם דוגמת Waze, תוכלו לומר שהעובדה שהמשתמשים הם אלו שלמעשה יוצרים ומעדכנים את המסלולים – היא הערך האמיתי של Waze, שבשלב הזה (וכנראה גם הרבה לפניו) קשה מאד לשכפל אותו.

הערה: לעתים קרובות הסעיף הזה יזין את ה- D.N.A שלנו, אך אם לא מצאנו ערך מוסף ייחודי, נתמקד יותר בסעיף 7 בהמשך.


5. איך המוצר ישווק את עצמו?

כמשווקים אנחנו מנסים 'לנתב' את הצרכן, או המשתמש, להצעות שעשויות להיות אטרקטיביות עבורו. כך בחנויות 'פיזיות', בעזרת שילוט על מבצעים שיופיע בדרכו של הקונה למחלקת החלב, לדוגמא, ובאופן הרבה יותר מסועף בעולם המקוון. כאן, גם בסיוע מידע מוקדם שיש לנו על המשתמש (במה צפה קודם, מה רכש, מאיפה הגיע לאתר שלנו, גיל, מגדר ועוד) אנחנו יכולים להציג במסלול הגלישה שלו הצעות והפניות מותאמות אישית (זוכרים את "אנשים שקראו כתבה זו קראו גם את…"?). כך אנו משווקים שירותים או מוצרים נוספים שלנו למבקרים. כלי נוסף שיכול להצטרף למחלקת השיווק שלנו הם כלי השיתוף למיניהם, המעודדים משתמשים לעקוב, לשתף או להמליץ לאחרים על התכנים/המוצרים שלנו. כדאי לתכנן חלק מהדברים הללו, עד כמה שניתן, כבר בשלב גיבוש אסטרטגיית המוצר.

לדוגמא: ב- Waze, המשתמשים קיבלו עידוד לייצר התראות ועדכונים, ויצרו תוכן שנצרך ע"י משתמשים אחרים. למעשה, הם שיווקו את המוצר לאחרים. במיזמים לא מעטים, המודל של תוכן המיוצר ע"י הגולשים מקבל דחיפה משמעותית כשיוצרי התוכן ממהרים להפיץ אותו בפלטפורמות אחרות.

סעיף ביניים: איך המיזם יתקשר עם העולם?

לאורך כל תהליך בניית האסטרטגיה יש לבחון, 'לאורך ולרוחב', את אפשרויות השיווק והפיתוח העסקי של המיזם: באילו ערוצים ניתן יהיה לשווק אותו בצורה שתשפיע על סיכויי ההצלחה שלו? עם אלו גופים נוכל לייצר שיתופי פעולה שייתנו Boost רציני לחשיפה ולשימוש? התשובות לשאלות הללו צריכות לנהל דיאלוג עם תכונות ומרכיבי המוצר, המוצגות בשאר הסעיפים.


6. איך עושים מזה כסף?

הגענו למודלים העסקיים. בנושא זה יש דעות שונות. יש אסכולות שטוענות שקודם כל צריך לתכנן ולהקים מוצר טוב באמת, עם מטרה להביא שינוי ולאסוף קהל משתמשים רב ונאמן, ולגשת להקמת מיזם בראיה לטווח ארוך, לפני שמחפשים את שורת הרווח ואת נקודת האיזון. לעומת זאת, מרבית המיזמים מקמים למטרות רווח, ומקימיהם, כמו גם המשקיעים בהם – מבקשים להבין איך ההשקעה שלהם יכולה לחזור, תוך כמה זמן ובאיזו תשואה. בתכנית עסקית למיזם נוכל לנתח צפי הכנסות, ובשלב כתיבת אסטרטגיית מוצר אנו יכולים לשבץ תכונות שייצרו עבורנו את ההכנסות הללו. חשוב לעשות זאת כאן, כי ככל שהמודלים המסחריים של האפליקציה יהיו חלק אינטגרלי מהתוכן שלה – כך גובר הסיכוי שיקבלו תשומת לב גבוהה יותר מהמשתמשים.

לדוגמא: באפליקציית Waze – תוכלו למצוא על המפה 'דגלונים' של חנויות נוחות (כגון 'Yellow') באזור הקרוב אליכם, כך שתוכלו לנווט אליהן. הדגלונים, כמובן, ממומנים ע"י מותג חנויות הנוחות.


7. איך האפליקציה שלנו הולכת לנהל את ה'רומן' עם המשתמשים?

זו הנקודה השלישית בה ניתן ליצור יתרון תחרותי. בשלב זה, אם אין לנו זהות מבדלת (ראה סעיף 3) או ערך מוסף ייחודי (סעיף 4) – מה שיקבל משקל מכריע הם חוויית המשתמש באפליקציה (UX) וממשק משתמש (UI) ידידותי, מובן ונוח לתפעול. במקרה שהצלחנו לייצר חוויה חיובית אצל המשתמש ולסייע לו להגיע לפונקציות החשובות באפליקציה (עבורו ועבורנו) – אזי סביר להניח שמטרת השימוש שלנו (שישתמשו, שיחזרו וישתמשו שוב, שיבצעו פעולות (כגון רכישה) וגם שימליצו) תושג.

לסיכום:

כפי שכבר הסברנו, גם אם הרעיון שלכם נשמע ומרגיש כמו רעיון שהעולם מחכה לו – יש דרך ארוכה שעליכם לעבור (לאו דווקא מבחינת הזמן) כדי להגיש אותו לעולם, ולשכנע אותו שזה המוצר שהוא באמת חיכה לו. הדרך הזו מתחילה בפיצוח, ואז גיבוש אסטרטגיית מוצר, ואלו למעשה ינחו את כל הפעילות שלכם מההתחלה: יישום נכון של הרעיון כמוצר דיגיטלי, הפוטנציאל העסקי, דרכי השיווק, החדירה, חיבור קהל המשתמשים, ביסוס המודלים העסקיים וההכנסות, וצמיחה. אסטרטגיית המוצר היא בעצם הנייר שעליו משורטט החזון שלכם. וזה נייר יקר. אם יש לכם רעיון לאפליקציה או למיזם, וזהו - לא בטוח שכדאי שתצאו לדרך. סטארטאפ הוא מסע מורכב ומטלטל (לא מטלטל כמו כותרות קליקבייט, אלא יותר כמו רכבת הרים), ורעיונות זה נחמד, אבל זה ממש לא העיקר. אתם צריכים לפצח אותם, להושיב תכנית רצינית, ולבחון עד כמה אתם האנשי המתאימים להוביל את זה.

אם אתם מרגישים שכן אבל רוצים דרך - אתם יכולים לבוא לפגישת ייעוץ, אבל רק אחרי שתקראו קצת באתר על מתי כדאי ליצור קשר.